Begin mei verzamelde de crème de la crème van de internationale jachtbouwindustrie zich in het Italiaanse Venetië. Daar werden voor de negentiende keer op initiatief van Boat International de World Super Yacht Awards uitgereikt. Deze jaarlijkse ‘oscars’ in de wereld van luxe superjachten zijn een erkenning van vakmanschap, innovatie en design. De Nederlandse werven en scheepsarchitecten gooiden weer hoge ogen bij de jury, bestaande uit huidige en voormalige eigenaren van superjachten.
Zo viel Royal Huisman met het door hen gebouwde 59,7 meter lange superjacht Sarissa tweemaal in de prijzen. Allereerst werd de Sarissa vrijwel unaniem uitgeroepen tot ‘Sailing Yacht of the Year’, vanwege zijn baanbrekende voortstuwingssysteem, state-of-the-art zeilen en tuigage en het prachtige interieur van Liaigre. In de categorie ‘Zeiljachten, 40 m en daarboven’ streek de Sarissa eveneens de winst op. Scheepsarchitect Malcolm McKeon Yacht Design kreeg van de eigenaar de opdracht om een jacht te ontwerpen dat snel en leuk zou zijn om mee te zeilen. Daarbij was handmatige besturing een must. Met het oog op gewichtsbesparing en corrosiepreventie werd koolstofvezel gebruikt voor de bovenbouw, rompdeuren, dekmeubilair, luiken, grootschootboog, zeilopslagtrommels, stuurconsoles en lieren. Alle ankers zijn van titanium en de lijnen zijn van lichtgewicht Dyneema.
Oceanco
De prijs voor ‘verbouwde jachten’ ging naar de 105 meter lange H3, in het verleden gebouwd en onlangs verbouwd door Oceanco. Dit jaar werden meerdere grondige verbouwingen genomineerd. Toch was er één die eruit sprong en indruk maakte op de jury door de ongekende schaal en aard van de grote verbouwing, die “een moeilijk te overtreffen mate van verandering” liet zien. De verbouwing van de H3, voorheen Indian Empress, was zo extreem dat de werf, Oceanco, hem beschouwt als een soort nieuwbouw. Zoals een jurylid zei: “Qua transformatie is dit het beste wat er te krijgen is.”
Mulder Shipyard
De jury vond in Seaflower een duidelijke winnaar in de categorie ‘semi-waterverplaatsende of planerende motorjachten, 35 m tot 39,9 m’. Dit 36 meter lange superjacht is gebouwd door de Nederlandse scheepswerf Mulder Shipyard. De jury noemde het een “echt indrukwekkende kleine boot”. De juryleden wezen op de hoge kwaliteit van de bouw van het jacht, het smaakvolle interieur en de uitstekende prijs-kwaliteitverhouding. De Seaflower is de zesde romp in de populaire Mulder ThirtySix semi-custom serie, maar dan wel met meerdere aanpassingen om te voldoen aan de verzoeken van zijn ervaren eigenaren.
Royal Hakvoort en Van Oossanen Naval Architects
In de categorie ‘semi-waterverplaatsende of planerende motorjachten: 40m of daarboven’ streek de 45,2 meter lange Milele de overwinning op. Dit door Hakvoort gebouwde jacht won de goedkeuring van de jury dankzij haar “ongelooflijke bouwkwaliteit” en verrassende ruimtes aan boord. De meest opvallende is de innovatieve garage op het voordek, waar een onderzeeër en een kraan kunnen worden opgeborgen en waar een volledige entertainment suite met een groot televisiescherm in het luik is ingebouwd. De tweepersoons onderzeeër van U-Boat Worx werd speciaal ontworpen voor de eigenaar om aan boord van de Milele te passen. Deze onderzeeër is lichter en gestroomlijnder dan vorige modellen en is nu door U-Boat Worx in serie gemaakt.
Enigszins ongebruikelijk begon het ontwerp van Milele met de scheepsarchitectuur. Van Oossanen Naval Architects werd gevraagd om een snel, efficiënt en comfortabel motorjacht te ontwerpen dat niet groter is dan 500 GT. Milele maakt gebruik van de bewezen Fast Displacement Hull Form en Hull Vane van Van Oossanen. Maar om het gewicht te verminderen is de rompvaan uitgevoerd in koolstofvezel – een wereldprimeur – in plaats van het gebruikelijke staal.
Amels en Damen Yachting
Het door Damen Yachting ontworpen en door Amels gebouwde 60 meter jacht Entourage mag zich de winnaar noemen in de categorie ‘waterverplaatsende motorjachten, 500GT tot 999GT’. Terwijl een drietal genomineerden het tot deze categorie schopte, was Entourage de duidelijke winnaar, die de jury omschreef als “een fantastische evolutie van de Amels 60”. Ze waren onder de indruk van de hoogwaardige bouw, de technische uitmuntendheid en de elegante lijnen van ontwerper Espen Øino, evenals de mate van maatwerk aan de buitenkant van het jacht. Zoals een jurylid opmerkte: “Dit is een boot die is ontworpen om plezier aan te beleven.”
Heesen Yachts en Van Oossanen Naval Architects
Sommige juryleden beschouwden het 67 meter superjacht Sparta als hun beste keuze in de categorie ‘waterverplaatsende motorjachten van 1.000 GT tot 1.499 GT’. Hoewel Alchemy uiteindelijk de hoogste score kreeg, wilden de juryleden niet voorbijgaan aan Sparta’s vakkundige afwerking en algehele uitmuntendheid. Sparta is ontstaan uit een samenwerking tussen Heesen Yachts en Winch Design en is het grootste stalen jacht van de Nederlandse bouwer. De omgekeerde boeg geeft Sparta een dynamisch profiel. Deze boegvorm heeft ook geholpen om het volume aan boord van dit jacht van 1.200 GT te vergroten en de luchtweerstand te verminderen. De scheepsarchitectuur is van Van Oossanen Naval Architects.
Foto’s: Boat International






