Heesen Yachts kondigt de kiellegging aan van Project Grace, het eerste jacht in de nieuwe 50m Staal FDHF serie. Deze werd vorig jaar tijdens de persconferentie op de Monaco Yacht Show door Heesen gepresenteerd. De kiellegging vond plaats onder toeziend oog van de Lloyd’s Register surveyor. Deze mijlpaal betekent de officiële start van de bouw van een innovatief jacht.
Samenwerking met Talsma

Alle stalen rompen van Heesen worden op locatie gelast om kruisbesmetting met de aluminiumproductie te voorkomen. Heesen heeft een langdurige samenwerking met Talsma, een hoog aangeschreven Friese scheepswerf met een indrukwekkende staat van dienst. In deze samenwerking maakt Heesen gebruik van Talsma’s gespecialiseerde kennis in het vervaardigen van stalen rompen die aan de hoogste kwaliteitseisen voldoen. In elke fase van het bouwproces worden strenge protocollen gehanteerd voor de kwaliteitscontrole.
Voor het bouwproces maakt Talsma gebruik van de constructiemethoden en innovaties die Heesen op basis van jarenlange ervaring heeft ontwikkeld. Deze methoden optimaliseren de bouwtijd, zorgen voor een efficiënte productie, en garanderen een uitstekende rompkwaliteit. Dankzij de nauwe samenwerking met Talsma kan Heesen deze bouwmethoden en kwaliteitsnormen consequent toepassen, wat resulteert in robuuste, betrouwbare stalen rompen die profiteren van een innovatief ontwerp en verfijnde techniek.
Als de stalen romp gereed is, wordt deze via rivieren en kanalen naar de Heesen werf in Oss gevaren. Hier vindt de installatie van de machinekamer plaats, gevolgd door het samenvoegen van de romp en opbouw, en het outfittingsproces. Dit zorgvuldige proces garandeert dat het eindresultaat voldoet aan de strenge eisen die Heesen stelt op het gebied van Nederlandse bouwkwaliteit.
Holistisch designconcept
Voor deze nieuwe 50m Staal FDHF serie koos Heesen voor een holistisch designconcept van de Britse studio Harrison Eidsgaard, dat zowel voor het exterieur- en interieurontwerp tekende. Dit 50 meter jacht met een brutotonnage van 499 GT heeft een stalen Fast Displacement rompvorm die buitengewoon zeewaardig is en optimaal comfort biedt onder alle vaaromstandigheden. Daarnaast biedt het ontwerp ruimte voor de optionele installatie van het Heesen Hybride aandrijfsysteem. Deze efficiënte aandrijving garandeert een intelligent energiemanagement en stille vaareigenschappen, waarbij luxe en duurzaamheid hand in hand gaan.
“Het ontwerp van deze Heesen 50-meter Staal straalt vertrouwen uit”, zegt Peder Eidsgaard. “Het DNA van de werf en de snelle, sportieve uitstraling van haar aluminium jachten is vertaald naar een dynamische, ranke vorm. Het lijnenspel is niet radicaal of extravagant, maar verfijnd en tijdloos. Dit is een jacht dat de tand des tijds zal doorstaan.”
Licht, uitzicht en comfort
De scherpe, moderne lijnen van het jacht en de lage gangboorden zorgen voor een nog beter uitzicht op de omgeving, die onderdeel wordt van het profiel. Kamerhoge raampartijen en de afwezigheid van fashion plates maximaliseren het natuurlijke licht en zorgen voor een optimale verbinding tussen het interieur en het buitenleven. De lay-out is ontworpen vanuit het oogpunt van comfort van de gasten, evenals de efficiëntie van de crew. De separate routing voor de crew garandeert een discrete service en er is volop verborgen opbergruimte voor tenders en toys op het voordek.
“De sleutelwoorden voor een succesvolle indeling van een 499GT jacht zijn eenvoud en veelzijdigheid”, vertelt Robert Drontmann, Heesen Sales Director. “We willen de leefruimte voor de gasten maximaliseren en er tegelijkertijd voor zorgen dat de bemanning optimaal de ruimte heeft om een topervaring te leveren. Voorzieningen als de infinity pool of de koffietafel op het zonnedek die ook dienst doet als atriumdakraam, zijn voor gasten uitnodigende plekken om samen te komen. Het zonnedek biedt genoeg ruimte voor twintig gasten om buiten te dineren. Gastvrijheid is een belangrijk thema in de jachtbouw en we wilden ervoor zorgen dat ook daggasten zich goed kunnen vermaken.”
Specificaties:
L.O.A.: 59,9 m
Breedte: 9,3 m
Diepgang bij halve lading: ongeveer 2,55 m
Waterverplaatsing (halve lading): ongeveer 480 ton
Brutotonnage: 499 GT
Maximale snelheid: 15,5 knopen
Motoren: 2x MAN D2862LE438 (IMO TIER III)
Romptype: Fast displacement, rondspant
Scheepsarchitect: Van Oossanen Naval Architects / Heesen Yachts
Interieurdesign: Harrison Eidsgaard
Exterieurdesign: Harrison Eidsgaard
Classificatie: Lloyds 100A1 SSC LMC Commercial Yacht Code Reg-YC steel
Rompmateriaal: aluminium
Bovenbouw: 12 gasten in 6 hutten
Accommodatie: 9 bemanningsleden in 5 hutten
YN 21350, Project Grace is beschikbaar voor de verkoop, met levering in Q1 2027.





