Op de scheepswerf van Heesen Yachts in Oss is de bouw van YN 20457, Project Akira, begonnen. Dat gebeurde onder het toeziend oog van het American Bureau of Shipping. Akira is de eerste in een nieuwe klasse van high-speed aluminiumjachten van Heesen.
Het 57 meter lange jacht met een inhoud van ongeveer 780 GT, heeft een lichtgewicht ultra-efficiënte FDHF (Fast Displacement Hull Form) romp. Daarmee haalt het met de twee IMO III-conforme MTU 16V 4000 M65L motoren een topsnelheid van 22 knopen. Deze aluminium romp is de laatste verfijning van de gepatenteerde Fast Displacement Hull Form, bedacht door de Nederlandse hydrodynamici Van Oossanen en verder ontwikkeld door de scheepsarchitecten van Heesen. Dankzij haar lage weerstand onder water is Akira snel en toch zeer zuinig. Ze heeft minder vermogen nodig en verbruikt tot de helft minder brandstof dan een conventioneel stalen waterverplaatsend jacht van dezelfde grootte. Dankzij haar geringe diepgang van slechts 2,3 meter, is het vaarbereik van de Akira groot. Voor het exterieurontwerp heeft Heesen zijn vaste partner Frank Laupman van Omega Architects aangesteld. Haar lijnen worden gekenmerkt door een welgevormd profiel en een zacht hellende boeg.
De buitenruimtes zijn zorgvuldig ontworpen om het leven op zee optimaal te beleven. Eigenaren en gasten hebben de keuze tussen al fresco dineren op het bovenste achterterras, zonnebaden op het uitgestrekte zonnedek met jacuzzi, ontspannen in de voorste zithoek op het brugdek of bij de 36m2 beach club.
Om de algemene indeling van de 400 m² luxe binnenruimte van Akira te ontwikkelen, werkte de engineeringafdeling van Heesen vanaf het begin samen met Harrison Eidsgaard. “Door ons zo vroeg bij het project te betrekken, konden de mechanische delen van het schip in samenhang met het interieur worden bekeken”, zegt Ben Harrison. “Zo hebben belangrijke gebieden de ruimte gekregen die ze nodig hebben, waardoor de flow van het jacht is verbeterd.”
Naar eigen smaak
Met de inrichting van het interieur kunnen de eigenaren van Akira hun smaak tot uitdrukking brengen en het jacht aanpassen aan hun levensstijl. “Het is een relatief eenvoudige esthetiek,” legt Ewa Eidsgaard uit. “Het nodigt uit tot personalisatie, maar laat ook losse, ambachtelijke meubels zien, zoals de handgemaakte console in de hoofdsalon. De soorten materialen die in het hele interieur worden gebruikt, weerkaatsen het licht in de kamers en creëren een gezellige, tactiele sfeer die het verre uitzicht op zee omlijst,” voegt ze eraan toe.
De zes suites bieden plaats aan twaalf gasten. De eigenaarshut van 63 m² is gelegen op het voordek en bestaat uit een studeerkamer, een slaapkamer met kasten en een badkamer met bad en douche. Vier tweepersoonssuites bevinden zich op het benedendek en de VIP-hut op het brugdek. Alle dekken worden bediend door de glazen lift.
De levering van Project Akira staat voor het voorjaar 2024 gepland.





![190-1010102-ID-00-0201_0F_Tech-GA_Bind[1]-Marcel-MD](https://jachtbouwnederland.nl/wp-content/uploads/2022/02/20457-Akira-COLOURED-PROFILE-HR-696x241.jpg)



