92M HYBRID ELECTRIC FEADSHIP DRIZZLE DELIVERED TO OWNER
Photo: Feadship

Het 91,8 meter lange Feadship superjacht Drizzle is opgeleverd na succesvolle proefvaarten in juni. Haar eindbestemming is hoogstwaarschijnlijk Malta, een eilandengroep in het centrale deel van de Middellandse Zee.

Het superjacht vertrok voor half juni van de werf in Amsterdam (13 juni). Drizzle is gebouwd voor een eigenaar eerder een schip bezat en die het project heeft bezocht met ‘weloverwogen verzoeken op basis van zijn lange ervaring met jachten’. Het ontwerp is van de Nederlandse studio Sinot en een ontwerpbureau waarmee de eigenaar nauwe relaties onderhoudt.

92M HYBRID ELECTRIC FEADSHIP DRIZZLE DELIVERED TO OWNER
Photo: Feadship

Gekenmerkt door afgeschuinde buitencontouren en een meer traditioneel uitlopende boeg, heeft het jacht een modern-klassieke stijl met scheepsarchitectuur van Feadship De Voogt Naval Architects. Ze is het eerste Feadship met de volledige Hybrid Electric Class notatie.

Het interieur van Drizzle is ontworpen als een ‘ingetogen familiehuis’ met natuurlijke materialen en afwerkingen. De accommodatie is te vinden op het hoofddek, samen met het grote zwembad en de openluchtlounge in de schaduw van het overhangende dek.

De eigenaarssuite, de gezinslounge en de wellnessruimte bevinden zich op de bovenste dekken. Boven dient het zonnedek als uitkijkpunt met een naar voren gerichte bank en ligstoelen, terwijl het achterdek wordt gebruikt voor de opslag van twee reddingtenders.

92M HYBRID ELECTRIC FEADSHIP DRIZZLE DELIVERED TO OWNER
Photo: Feadship

Een van de belangrijkste eisen van de eigenaar bij de bouw van het jacht was het onderbrengen van een ruimere beach club in het achterschip, dat een kwart van de totale lengte van het benedendek in beslag neemt. Het grote, vaste achterstevenplatform wordt gecombineerd met twee neerklapbare platforms om 165 vierkante meter loungeruimte op waterniveau te creëren. Riante trappen aan weerszijden van het achterstevenplatform leiden naar het achterdek.

Tussen de machinekamer en de beach club is een garage met zijlader met ruimte voor twee tenders van ieder 10 meter, een skiboot en diverse waterspeeltjes. Voorin is het bemanningsgedeelte, bestaande uit de kombuis, de mess voor de bemanning en de accommodatie voor de bemanning.

92M HYBRID ELECTRIC FEADSHIP DRIZZLE DELIVERED TO OWNER
Photo: Feadship

Drizzle heeft de volledige Hybrid Electric Class-notatie, het vermogenspakket bestaat uit twee hoofdmotoren en asaangedreven vaste schroeven, gekoppeld aan elektromotoren van 560 kW elk en 1MW Li-ion batterijen. De e-motoren werken als asgeneratoren om

92M HYBRID ELECTRIC FEADSHIP DRIZZLE DELIVERED TO OWNER
Photo: Feadship

elektriciteit te produceren of om de accubank op te laden, maar ook voor navigatie bij lage snelheid terwijl de generatoren of accu’s het benodigde elektrische vermogen opwekken.

Albert Abma, projectmanager bij Feadship, zei bij de tewaterlating in april: “De samenwerking met de ervaren eigenaar, ontwerpers en het team van de eigenaar was een professioneel genoegen. Het samenbrengen van de operationele ervaring van het team van de eigenaar met de bouwervaring van de werf heeft geresulteerd in dit modern-klassieke, state-of-art en volledig op maat gemaakte nieuwe Feadship”.