Een maand voordat de deuren van de Messe Düsseldorf openen voor boot Düsseldorf laat beursdirecteur Petros Michelidakis weten dat de verwachtingen voor de 2026-editie goed zijn. “Wij weerspiegelen de markt en daarom zijn grote namen als Bavaria en Hanse Yachts weer terug na hun afwezigheid vorig jaar. Verspreid over alle hallen bieden we in januari een bruisende beurs en kunnen bezoekers alle facetten van watersport beleven.”
Ook Karsten Stahlhut, directeur Bundesverband Wassersportwirtschaft BVWW, is positief gestemd over 2026. “De verwachtingen voor de markt zijn beter dan in 2025. De interesse voor boten is zeker aanwezig en we zien dat de voorraad die nog uit 2022 en 2023 beschikbaar is, bijna is verkocht. We verwachten dat op boot Düsseldorf de laatste boten uit deze voorraad tegen hoge kortingen aangeboden zullen worden.”

Gen Z uitdagend
Tijdens de traditionele persconferentie voorafgaand aan de beurs schetste Stahlhut de Duitse botenmarkt. “Dealers hebben geen gebrek aan belangstelling en de vraag was stabiel, waarbij de grotere jachten wel duidelijk beter presteerden. De refit-markt zit vol en daarin wordt door klanten veel geïnvesteerd. Het personeelstekort is wel een toenemende zorg, net zoals we dat ook in andere Europese landen zien.”
Die zorg deelt Michelidakis. Toch ziet hij dit tekort niet als grootste uitdaging voor de industrie. “Het interesseren van de jonge generatie voor waterrecreatie en watersport is onze grootste uitdaging. Gen Z is niet spannend, maar heeft andere behoeften dan de generatie van veertig jaar en ouder. We moeten als markt zorgen dat we deze generatie ook welkom heten en aanspreken op een manier die bij ze past. Ze moeten het varen kunnen beleven.”
Community creëren
Een ontwikkeling waarop boot Düsseldorf duidelijk inspeelt in 2026. “Zo introduceren we in Hal 15 ‘Into Sailing’. Een plek met een grote bar waar we een community gevoel willen creëren. Beleving en kennismaking met waterrecreatie en -sport. We willen jonge mensen die naar de beurs komen, enthousiast maken en ons statement ‘we love water’ nog meer betekenis geven”, zegt de beursdirecteur, die toevoegt dat er ook een seminar ‘Van vrouwen, voor vrouwen’ komt. “We weten uit eigen onderzoek onder bezoekers dat daar behoefte aan is, zeker onder jongeren.”
Vraag naar meer standruimte
Verspreid over zestien beurshallen biedt boot Düsseldorf van 17 tot en met 25 januari weer een gevarieerd beeld van motor- en zeiljachten, andere vaartuigen en watersporten als surfen, duiken en foilen. Die sporten kunnen bezoekers ook zelf ervaren in het water. Michelidakis: “Voor veel deelnemers was de beurs in januari een succes en dat zien we terug in de vraag naar meer standruimte. Daarnaast hebben veel exposanten aangekondigd met nieuwe boten naar Düsseldorf te komen dus we kijken vol vertrouwen uit naar weer een mooi event.”

De ‘soft closing’ die dit jaar succesvol werd geïntroduceerd, wordt in 2026 voortgezet. “Dat betekent dat de deuren om 18.00 uur dichtgaan, maar dat bezoekers tot 19.30 uur hebben om de beurs te verlaten. Een initiatief dat door exposanten en bezoekers erg positief werd ontvangen, dus we nu ook op alle beursdagen invoeren.”
Kuiper Verzekeringen is dinsdag 20 januari in Hal 1 weer gastheer van de traditionele netwerkborrel voor Nederlandse exposanten.







