Volvo
Volvo Penta, het bekende scheepsmotorenmerk in de watersportbranche, heeft ook in Nederland veel fans.

Veel van de bedrijven waar Nederlanders van zijn gaan houden, hebben hun roots liggen in Zweden. Zoals Volvo Penta, het bekende scheepsmotorenmerk in de watersportbranche. Ook in 2024 produceert Volvo Penta nog veel in het land van herkomst. De geschiedenis van het bedrijf leest als een roman. In 1907 werd een eerste 3 pk verbrandingsmotor op de markt gebracht. Een commissie van vijf mannen moest een goede naam bedenken. Dat bleek lastig, maar uiteindelijk werd gekozen voor ‘Penta’. Vijf, in het Oudgrieks. Justin Post, Director Sales Marine: “De eigenaar van Penta bleek naast de directeur van Volvo Cars te wonen. En zo werd over de schutting een plan besproken. Penta zou een viercilindermotor gaan ontwikkelen voor in de eerste Volvo. Door een overname werd Volvo toegevoegd aan de bedrijfsnaam zoals we die nu kennen: Volvo Penta.”

Inmiddels richt Volvo Penta zich alweer decennialang alleen op motoren voor het marine en industriële segment. Met 4000 dealers in 130 landen is het bedrijf altijd dichtbij. In de Benelux vind je alleen al een dealernetwerk van 42 vestigingen. Met ieder een eigen specialisatie. Vanuit Nederland richt Volvo Penta zich op zowel het industrie als marine segment, beide goed voor een aandeel van vijftig procent van de totale omzet. De motorenrange voor het marine segment loopt uiteen van een kleine 1 liter, 13 pk motor voor bijvoorbeeld zeilschepen tot een indrukwekkende 13 liter motor, goed voor 1000 pk voortstuwingskracht. Naast de pleziervaart, wordt ook de bedrijfsvaart bedient. Een beetje kenner weet dat de scheepvaart momenteel volop bezig is met een maritieme energietransitie. Post: “De kennis die we toepassen met betrekking tot alternatieve brandstoffen, hybride- en 100% elektrische voortstuwingssystemen in de commerciële scheepvaart, gebruiken we als inspiratiebron. Want ook in het marine leisure/pleziervaartsegment, zijn we volop aan het kijken naar waar het duurzamer en efficiënter kan.”

De testfaciliteit van Volvo Penta in het Zweedse Krossholmen.

Elektrisch varen
Post: “Elektrificatie is onmiskenbaar een belangrijke trend in de maatschappij. Het is inmiddels overal om ons heen. Op het water zijn er ook zeker kansen. Op dit moment is de kostprijs van een hybride voortstuwingssysteem of een 100% elektrische voortstuwing voor een plezierjacht echter nog een struikelblok. Evenals de beschikbaarheid van passende walstroomvoorzieningen in jachthavens. Ik geloof zeker dat er ergens een keer een keerpunt komt. Elektrisch varen biedt veel onverwachte voordelen. Zo neemt het geluids- en trillingsniveau aan boord enorm af. Elektrisch varen biedt zo’n compleet andere beleving. De natuur om je heen ervaar je volledig op een andere manier. Net als in de auto-industrie zijn er wellicht mogelijkheden om in de toekomst bijvoorbeeld leasingconstructies aan te bieden voor elektrisch varen. Die mogelijkheden zijn we volop aan het verkennen.”

Justin Post, Sales Director Volvo Penta.

Met HVO diesel vandaag het verschil maken
Volvo Penta heeft een hoog ambitieniveau als het gaat om het reduceren van emissies. Post: “De weg naar een sterk gereduceerd emissieniveau, is er één met focus op drie pijlers; fossielvrije en hernieuwbare brandstoffen, elektrische en hybride technologie. Al onze dieselmotoren kunnen nu al veilig en efficiënt draaien op HVO diesel, brandstof op basis van plantaardige olie. Ook de oudere generatie motoren. Zo kunnen scheepseigenaren hun CO2-footprint met maximaal 90% verlagen. Aandachtspunt is wel het aantal bunkerpunten voor deze brandstof, dat zijn er op dit moment in Nederland minder dan tien.”

Winst aan alle kanten met Volvo Penta’s IPS
Wat klanten naast de kwaliteit en efficiëntie van de scheepsmotoren zeer waarderen in het aanbod van Volvo Penta, is de grote hoeveelheid beschikbare accessoires en additionele diensten. Post: “Met ons Volvo Penta Inboard Performance System (IPS) bijvoorbeeld, bieden we een compleet en geïntegreerd voortstuwingssysteem voor jachten. Van de antenne tot aan de systemen op de brug tot aan de motor en scheepsschroef. Doordat alle systemen volledig op elkaar zijn afgestemd, wordt een hogere efficiënte van de scheepsmotor gerealiseerd. Dat resulteert in een uitstekende acceleratie en maximaal 30% minder brandstofverbruik ten opzichte van een conventionele schroefasaandrijving. En een verhoogd comfort aan boord. Doordat alle systemen perfect op elkaar zijn afgestemd, wordt ook de hoeveelheid geluid en trillingen zoveel mogelijk gereduceerd. Het biedt onze klanten een zorgeloze one-stop-shop ervaring.”

Onderhoud voorspellen
Veel eigenaren van een plezierjacht zijn ook fan van de joystick systemen van Volvo Penta. Eveneens verkrijgbaar met een optimale systeemintegratie en een comfortabel Dynamic Positioning System. Zo behoudt de kapitein perfecte controle over de gewenste positie van het jacht. Post: “Momenteel onderzoeken we ook de mogelijkheden om in te zetten op predictive maintenance. Door onderhoud te voorspellen op basis van onder andere historische gegevens, kan de onderhoudsplanning worden geoptimaliseerd. De betrouwbaarheid van de systemen neemt daarmee toe en problemen kunnen worden voorkomen.”

www.volvopenta.com

Dit artikel is onderdeel van de 116 pagina’s dikker gratis magazine special Jachtbouw Nederland INSIDE 2024