Het juninummer van Jachtbouw Nederland heeft het nieuwe vlaggenschip van WAJER op de cover, een aluminium motorjacht van 23,5 meter. Het vertrouwen in de werf is groot, want vanaf de tekentafel werden er al meer dan 15 Wajers 77 besteld. Binnenin ons prachtige vakblad, dat ook steeds meer watersporters trekt, is een reeks interessante bedrijfsreportages te lezen:BLOEMSMA ALUMINIUMBOUW barst van het werk en bouwt daarom een nieuwe hal in Makkum, voorzien van de modernste snufjes. Werfmanager Hette de Vries benoemt een praktisch probleem, er zijn maar liefst tien vacatures: “Onze groei wordt eigenlijk tegengehouden door een tekort aan vakmensen.”
VAAN YACHTS is een nieuwkomer, met als bijzonderheid dat de werf zo duurzaam mogelijk bouwt, onder meer met gerecycled aluminium. Igor Kluin heeft met zijn partner Nienke van ’t Klooster een catamaran op stapel gezet en komt nu ook met grotere modellen. “Dat gerecyclede aluminium heeft dezelfde certificering als ‘nieuw’ alu en is op dezelfde manier te verwerken”, aldus Kluin.
VMG YACHTBUILDERS werkt aan de restauratie van een klassieke S&S 73, de ‘Baruna of 1938’. Alleen het beste is daarbij goed genoeg. Directeur Tim van Daal: “Geld speelt geen rol. Niet dat we het over de balk kunnen smijten; we moeten alles verantwoorden.” En passant heeft de werf de nalatenschap van Holland Jachtbouw overgenomen en gaat deze naam nieuw leven inblazen.
KOLIBRI JACHTBOUW heeft een Class Globe 5.80 gebouwd, in hout, geheel volgens de klassenregels, in opdracht van een klant uit Frankrijk. Ook levert de werf CNC gefreesde bouwpakketten voor de doe-het-zelver.
ESTEQ METAAL & TECHNIEK in Twello ontplooit een brede waaier aan activiteiten in de metaalindustrie. Het niet zo geslaagde avontuur met de in eigen beheer ontwikkelde en gebouwde aluminium tender Aluqa heeft toch een positieve spin-off: daar is een reeks opdrachten voor het bouwen van sloepen uit voortgekomen, onder meer voor Waterdream.
In een achtergrondartikel wordt nader ingegaan op het nijpende probleem voor de jachtbouwindustrie: het tekort aan grondstoffen. We doken in de wereld van het ALUMINIUM.
Nederlandse jachtwerven hebben het bijzonder druk! Een greep:
• Altena bouwt de 54’ Next Generation, zowel het casco als de afbouw.
• KM Yachtbuilders is begonnen aan bouwnummer 103: een Bestevaer 53 SY en heeft nog vier schepen in de planning staan.
• Matez Shipbuilding in Sneek bouwt het casco van de Drifter 390 Jubilé AC voor Aquanaut Dutch Craftsmanship.
• Project YN 251, een 61 meter motorjacht ging te water bij Royal Hakvoort en kort daarna arriveerde het casco voor Project Asia in Monnickendam, een even lang schip.
• Bij de Pikmeerkruiser-werf in Grou is een reeks stalen schepen in aanbouw, onder meer een 50 voeter met open kuip.
• De Saffier Se 33 Life is in aantocht, een daysailer van bijna 10 meter, met meer mogelijkheden en uitrusting dan het voorgaande 33 voets model.
• Jachtbouwer Super Lauwersmeer werkt aan een topmodel: Project 54. Het 16,50 meter stalen jacht is de grootste Super Lauwersmeer in het ruim 50-jarige bestaan van de werf, die verklapt dat het schip vol innovatie zit. Behalve een schetsje zijn er nog geen details bekendgemaakt.
• We wisten al dat Royal Huisman het grootste sportvisjacht ter wereld bouwt (52 meter, aluminium) en mogen er nu ook een plaatje van laten zien.
• Damen Yachting/Amels bouwt onverstoorbaar door en boekte een order voor de derde Amels 200. De eerste twee Amels 200 worden dezer dagen aan hun eigenaren geleverd.
• Het 95 meter lange familiejacht Bliss ging bij Feadship-werf De Vries in Makkum te water.
• Heesen Yachts verkocht Project Altea, een aluminium jacht van 50 meter dat op speculatie werd gebouwd en daardoor deze zomer al kan worden opgeleverd. Project Gemini, een stalen 55 meter jacht dat ook al in aanbouw was, werd eveneens verkocht. Het is in oktober 2022 klaar.




