Halyard
Motorjacht met uitlaatconstructie.

De Britse fabrikant Halyard heeft in aansluiting op het Aquadrive antivibratie as-systeem het assortiment watergekoelde uitlaatsystemen uitgebreid met droge uitlaatdempers. Hiermee wordt volgens Halyard een extra geluidsreductie gerealiseerd.

Halyard is distributeur van de Aquadrive, een antivibratie as-systeem waardoor de schroefas vrij loopt van de scheepsromp. In combinatie met zachtere motorsteunen wordt de overdracht van trilling en geluid via de scheepsromp volgens de fabrikant zo tot wel 50% verminderd. Om het geluid van de uitlaat te reduceren is het productassortiment van Halyard uitgebreid met een geluiddempend ‘droog’ uitlaatsysteem. Er wordt gewerkt met materialen en constructiewijzen voor de dempende uitlaatcomponenten volgens Lloyd’s specificaties. De geluiddempers worden gemaakt van glasvezelversterkt kunststof, de afscheiders bestaan uit composietbuis. De uitlaatslangen en balgen zijn van nitrilrubber, siliconen of hittebestendig Nomex, afhankelijk van de vereisten van het schip waar de uitlaat in wordt gemonteerd.

VOORBEELD VAN EEN NAT
UITLAAT SYSTEEM.

Het verschil tussen een droge of een natte uitlaat is, los van de constructie, de temperatuur en het geluid. Bij een natte uitlaat wordt het koelwater van de motor gebruikt om ook de uitlaat te koelen. Een droge uitlaat is vergelijkbaar met de uitlaat van een auto, door de hoge temperaturen van de uitlaatgassen is de uitlaat van staal. Halyard heeft nu een droge uitlaat ontwikkeld van materialen die geluid dempen en geschikt zijn voor hoge temperaturen. Of een droge geluiddemper gebruikt kan worden, hangt af van het type vaartuig, het beoogde gebruik en de grootte van de motoren. Er zijn voorbeelden van pleziervaartuigen zoals bijvoorbeeld Nordhavn, die gebruik maken van een droge geluiddemper zoals die ook gebruikt worden bij onderzoekschepen en superjachten met motoren van meer dan 2000 pk.

De focus bij Halyard ligt niet alleen op reductie van geluid en trillingen, ook het milieu speelt een belangrijke rol

Voorbeeld van een uitlaatsysteem.

Eigen ontwerpafdeling
De eigen ontwerpafdeling van Halyard zorgt dat per schip maatwerk wordt geleverd voor het as- en uitlaatsysteem. Dat is ook nodig gezien het steeds bredere scala aan opdrachtgevers met uiteenlopende scheepstypen. Niet alleen bouwt Halyard dergelijke systemen in jachten, maar ook in bijvoorbeeld reddingsboten, loodsboten en superjachten. In het overleg met de opdrachtgever komen aspecten als het verwachte aantal draaiuren en pk’s van de motor, de eisen van het classificatiebureau en natuurlijk het scheepsontwerp aan bod. De begeleiding van het constructieproces loopt via het systeemontwerp, de productietekeningen en productie van de componenten. Verder zijn ook bijvoorbeeld inspectiebezoeken tijdens het inbouwen op de werf mogelijk. Overigens geldt dit niet alleen voor nieuwbouw, maar is ook mogelijk bij onderhoud of refit van schepen.

Zorg voor milieu
De focus bij Halyard ligt niet alleen op reductie van geluid en trillingen. Ook worden in samenwerking met industriële partners systemen ontwikkeld om te kunnen voldoen aan milieuregelgeving en te komen tot reductie van uitstoot via de uitlaat. Door het gebruik van SCR (selective catalytic reduction) katalysatoren wordt de uitstoot van stikstofoxide en fijnstof met wel 90% verminderd. Daarmee werkt Halyard in lijn met ISO-14001 milieuaccreditaties.

www.technautic.nlwww.halyard.eu.com

Dit artikel is onderdeel van de 116 pagina’s dikker gratis magazine special Jachtbouw Nederland INSIDE 2024