Een voorbeeld van Raymarine mfd’s met de nieuwe LightHouse navigatiekaarten.

Schippers moeten kunnen vertrouwen op de nauwkeurigheid en betrouwbaarheid van de waterkaarten die ze gebruiken op hun plotters. De nautische kaarten worden veelal geleverd door externe partijen. Raymarine besloot vorig jaar echter zelf digitale kaarten te gaan produceren. Harrold van Asselt van Raymarine Benelux ziet hierin grote voordelen.

“De kwaliteit van onze digitale LightHouse navigatiekaarten staat in de nieuwe opzet op een zeer hoog niveau. In de Verenigde Staten verwerkt een eigen team van Raymarine de informatie van het International Hydrographic Office (IHO) in eigen vectorkaarten. Voor Nederland en België zijn we een samenwerking aangegaan met Stentec Navigation uit Heeg, een bedrijf dat gespecialiseerd is in digitale navigatie. Daarmee kunnen we de meest uitgebreide kaarten voor de binnenwateren aanbieden”, aldus Van Asselt.
De kaarten bieden onder meer brug- en sluisinformatie, kustlijnstructuren, dieptepeilingen en bathymetrie (diepte waterbodem). De Premium-kaart geeft extra informatie over bijvoorbeeld de Reeds Nautical Almanac, Marinas.com, restaurants, bezienswaardigheden, diensten en andere nuttige plaatsen.

De aanschaf van de kaart kost 175 euro, de jaarlijkse upgrades 45 euro. Dat is eigenlijk veel te goedkoop, maar daardoor kunnen we klanten wel een aantrekkelijk voorstel doen voor de aanschaf van een Raymarine kaartplotter. De LightHouse kaarten zijn overigens bruikbaar op alle huidige Raymarine-schermen.”

Er wordt continu geïnvesteerd in nog gebruiksvriendelijker bediening, maar de technologische ontwikkeling van de schermen zelf kan amper nog beter. “De grootste ontwikkeling zit nu in de kaarten”, zegt Van Asselt. “Ieder kwartaal streven we naar een software update, nieuwe features. Door satellietbeelden als overlay op de digitale kaart te leggen kan een schipper een nog betere oriëntatie krijgen. Op de binnenwateren is dat zeker belangrijk. Je ziet ook gebouwen en landmarks op de kant staan. Dat maakt het varen gemakkelijker en veiliger.”

‘AIS geen vervanging radar’
Van Asselt hoort watersporters weleens zeggen dat AIS (Automatic Identification System) als alternatief kan dienen voor een radar. “Maar dat is beslist niet hetzelfde. AIS geeft alleen boten en betonningen weer; losgeslagen boeien en ronddrijvende losgeslagen containers merkt AIS niet op en ook kleine visbootjes zonder AIS niet. Mensen met een behoorlijk schip, zeg maar vanaf 15 meter, wil ik toch altijd wel radar adviseren. Er moet natuurlijk wel plaats voor zijn. Voor wie buitengaats gaat varen is een radar eigenlijk onontbeerlijk.”

Axiom 2 XL mfd’s
De ontwikkeling van multifunctionele displays’ mfd’s, gaat onverdroten voort bij Raymarine. Vorig jaar werd Axiom 2 XL gelanceerd, gericht op grote (zeil)jachten, met beeldmaten van 16, 19, 22 en 24 inch. HydroToughTM-displaytechnologie met nanocoating zorgt ervoor dat water en oliën worden afgestoten. Axiom 2 XL-schermen zijn ontworpen rondom een nieuwe 6-core-processor, waardoor ze responsiever zijn en een 30% snellere navigatiekaartsnelheid en -weergave bieden.
Voor klanten die een glass bridge-stuurpositie willen, biedt Axiom 2 XL uitgebreide netwerk- en video-opties.
(foto 2 kan hier bij)

Warmtebeeldcamera’s
Op schepen waar in de machinekamer Li-ion accu’s zijn geïnstalleerd ziet Raymarine een toename van de installatie van warmtebeeldcamera’s, die een waarschuwing geven als er een onverwachte temperatuurstijging is. Het Raymarine YachtSense-ecosysteem integreert met de MTMS thermische bewakingscamera van Teledyne FLIR. Van Asselt: “Nog voordat er brand uitbreekt gaat een alarm af, waardoor er meer tijd is om mensen aan boord in veiligheid te brengen en met het blussen te beginnen. De MTMS-camera kan direct worden aangesloten op de Raymarine YachtSense Link 4G-router en stuurt een sms naar de booteigenaar als er sprake is van oplopende, ongebruikelijke hoge temperatuur.”
(foto 3 kan hier bij)

www.raymarine.com

Dit artikel is onderdeel van de 116 pagina’s dikker gratis magazine special Jachtbouw Nederland INSIDE 2024